Spelen in de modder

18 september 2014 - Tainan, Taiwan

Het is 1:10 's nachts, maar het is maar weer eens tijd voor een blog denk ik. Vergeef mij (Kim-Lan) eventuele spellingsfouten alvast. Ik geef mijn dichtvallende ogen de schuld. En de hitte, want de airco op deze kamer werkt niet goed genoeg. Ach, mag niet zeuren, we slapen hier voor noppes.

Rewind! Goed, na Kenting zijn we met de bus terug naar Kaohsiung gegaan en hebben we daar een nachtje geslapen. De volgende ochtend zijn we op de trein naar Tainan gestapt.

Tainan is de oudste stad van Taiwan en daarom ook vol historische verhalen en bijzondere tempels. Als voormalige hoofdstad heeft het veel 'bezoekers' gehad, waaronder ook de Nederlanders (VOC). Vanuit deze stad handelde Nederland met China en Japan.

Hier in Tainan verblijven we twee nachten in het appartement van Jordan, een Franse ruimtevaartingenieur (hoe groot is de kans?) die we hebben ontmoet op het strand van Nanwan, vlakbij Kenting. Bij het horen van onze plannen bood hij ons een slaapplek aan. Dat scheelt weer!

Na een dagje Tainan per voet en taxi te hebben ontdekt, zijn we vanochtend met de scooter vertrokken naar het binnenland, Guanziling. Een behoorlijke rit van +/- 80 km heen en 80 km terug.

Maar een rit die het zeker waard was! Heen zijn we via de Dongshan Coffee Road gereden, een prachtige weg door de bergen waar we welgeteld drie auto's tegenkwamen. Het was leuk om deze weg te nemen gezien Taiwan de 'koffiehoofdstad' van Azië is (overigens waren het de Nederlanders die in de 17e eeuw voor het eerst koffie plantten in Taiwan!). Uiteraard ook onderweg een echt kopje Dongshan koffie gedronken... Hemels!

Eenmaal in Guanziling aangekomen kon het relaxen eindelijk beginnen... Dit dorpje heeft namelijk mud hot springs! Dit bestaat slechts op twee andere plekken ter wereld: Japan en Sicilië. Erg bijzonder dus. Dit is mogelijk door de zeer hoge concentratie mineralen die het water in de grond oppikt voordat ze het oppervlak bereikt. Niet alleen ontspannend, die modderbaden en gezichtsbehandelingen, maar ook erg therapeutisch voor de huid. Al met al een onvergetelijke ervaring; de hele dag in King's Garden Villa Spa gebadderd en gemodderd. Naderhand daar ook gegeten en toen aan de lange tocht naar huis begonnen. Rond 23:00 waren we weer 'thuis'.

Morgen vertrekken we terug naar Taipei, waar we nog een paar dagen hebben om o.a. de panda's te bezoeken (we kunnen natuurlijk niet weg zonder de panda's gezien te hebben!), met vrienden af te spreken, te shoppen (het wordt eens tijd zeg) en wellicht, als we de energie nog vinden, nog verder naar het noorden te trekken.

Over een klein weekje gaan we alweer naar huis. Maar daar denken we liever nog maar even niet aan. :)

1. Caroline:
    17 september 2014
    Wat een reis. Geweldig!!!!
  2. Jacqueline en Peter:
    17 september 2014
    Hallo, scooterrijdende en modderbadende VOC'ers. Fijn om te horen dat alles goed is met jullie. Zijn jullie dit toevallig: http://www.escape2taiwan.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/IMG_5945.jpg ?
    Groetjes, Jacq & Peter
  3. Carla Boon:
    18 september 2014
    Hoi lieverds, wat hebben jullie een prachtige vakantie!! Ben benieuwd naar de foto's en jullie verhalen :-) geniet van jullie laatste week en doe de panda's de groeten ;-) xxx